2020 is een volledig ander jaar dan we dachten. Bij veel werkgevers was thuiswerken tot maart 2020 een beetje een ondergeschoven kindje. Nu is het de maatregel waar de meeste vraag naar is. Ook de fietsacties en e-bikeprobeerpools voor individuen én werkgevers lopen goed. Ondanks de coronacrisis realiseerden we een digitaal Mobility Lab, een bereikbaarheidsaanpak voor de A15, de N3, de A20 en de Grote Kruising, een aanbesteding om slim reizen-apps deze kant op te krijgen, data-analyses en afspraken met logistieke bedrijven over efficiëntere logistiek. Veel projecten dus. Maar ik ben het meest trots op alle collega’s bij De Verkeersonderneming die gezamenlijk de schouders hebben gezet onder een vernieuwde en aangepaste aanpak! Roger Demkes, directeur De Verkeersonderneming
Op 29 augustus jl. tekenden de Stuurgroepleden van De Verkeersonderneming, zijnde Arjan Driesprong (HID bij Rijkswaterstaat), Judith Bokhove (wethouder gemeente Rotterdam en tevens namens de MRDH), Ronald Paul (CFO bij het Havenbedrijf Rotterdam), samen met Roger Demkes, een verlenging van de bestaande samenwerkingsovereenkomst tot eind 2021. Halverwege 2021 gaan Bereikbaar Haaglanden en Rijnland, BEREIK! en De Verkeersonderneming op in een nieuwe bereikbaarheidsorganisatie ‘Zuid-Holland Bereikbaar’ die voor de hele provincie gaat werken.
Vanaf maart 2020 interviewden we diverse mensen in het werkveld van mobiliteit. Wat zijn hun ervaringen met het thuiswerken en wat is volgens hen de impact van corona op hun werk? Ook vroegen we naar hun verwachting: gaat deze situatie wel of niet een blijvende impact op het mobiliteitssysteem hebben?
“De pandemie heeft forse impact op het openbaar vervoer, want met een dekkingsgraad van 40 procent houd je het niet lang vol. Het mooie systeem dat we in Nederland hebben opgebouwd, willen we wel behouden. Gelukkig ligt er een akkoord met het Rijk over een pakket aan steunmaatregelen van € 1,5 miljard. Dat dekt 93 procent van de kosten. De andere 7 procent moeten de ov-bedrijven zelf bijdragen.” Floor Vermeulen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland Lees meer
“In een versneld tempo is iedereen gewend geraakt aan een andere manier van samenwerken, aan digitale vergaderingen en ontmoetingen en aan minder reizen. De bijvangsten zijn overduidelijk: we vergaderen efficiënter, er zijn minder files en je hoort van werkgevers dat ze kantoren niet hoeven uit te breiden als iedereen één of twee dagen per week blijft thuiswerken. Werk je in de toekomst - op dagen dat het kan - eerst thuis en ga je pas na de drukte op weg, dan help je de spitsen te spreiden en is er meer ruimte voor iedereen. Ik hoop echt dat we na de crisis een aantal van die voordelen vasthouden en niet weer in oude gewoontes terugvallen.” Judith Bokhove, wethouder mobiliteit bij gemeente Rotterdam Lees meer
“De nadruk lag direct op het welzijn van de medewerkers en op zoveel mogelijk persoonlijke contacten. We organiseerden elke week een digitaal teamoverleg. Ik had bijna wekelijks even individueel contact met alle medewerkers en er was elke donderdag een digitale borrel. De eerste periode stond niet de inhoud centraal, maar de mens: hoe gaat het met je? Hoe gaat het thuis? Hoe voel je je? Daar hebben we veel aandacht voor gehad.” Jan Willem Immerzeel, manager verkeer bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag Lees meer
“Dit jaar hebben we voor het eerst een digitale Results, zoals we dit jaar ook voor het eerst een digitale teamlunch organiseerden. Het was schakelen: van promotiecampagnes op straat naar het vooral digitaal benaderen van mensen, van het beïnvloeden van reisgedrag tot het ophalen van thuiswerkverhalen en –ervaringen. Maar we realiseerden ook dit jaar weer mooie communicatieresultaten. En heeft u al gezien dat we een vernieuwde website hebben? Kijk op: www.verkeersonderneming.nl!” Monique Monster, coördinator communicatie bijDe Verkeersonderneming